Från barnstjärna till sexobjekt

Från barnstjärna till sexobjekt

Text & bild: Elin Kullander

 

När unga artister går från att vara småtjejer till att bli vuxna så hamnar ofta deras sexualitet i centrum. Det här är någonting som har genomsyrat barnens tonårsidoler i decennier. Men hur ändras mediebilden av dem och varför är sex vägen att gå?

Cecilia och Susanna Berntsson tittar på en bild av Miley Cyrus som hon såg ut 2011.

Året är 2000 och en nittonårig Britney Spears står på scenen under MTVs Video Music Awards. Klädd som Michael Jackson i svart kostym och hatt wailar hon sig igenom en långsam version av Rolling Stones låt ”I can’t get no satisfaction.” En minut in i låten sliter hon av sig den svarta kostymen och en ny scenklädsel uppenbarar sig. Ett par hudfärgade byxor och en hudfärgad glittrig behå. Den vid en snabb anblick nakna Britney Spears sjunger och dansar i sann Michael Jackson-anda till ”Oops I did it again.” Med vickande höfter slänger hon med sitt långa, tjocka, blonda hår fram och tillbaka.

Tretton år senare, ännu ett Video Music Awards. Miley Cyrus äntrar scenen genom en fallucka på en gigantisk nallebjörn till bakgrundsmusiken med orden ”twerk, twerk, twerk it now.” Låten ”Blurred lines” följer och samtidigt som hon sliter av sig den lilla nalledräkten hon har på sig så svassar den hårt kritiserade artisten Robin Thicke ut på dansgolvet prydd med ett par stora solglasögon och den enda hud han visar är den som syns bakom skjortan som är nedknäppt med tre knappar. 20-åriga Miley Cyrus är nu klädd i hudfärgade latexunderkläder och har ett stort skumgummifinger på ena handen samtidigt som hon ålar sig och twerkar mot både artister och dansare.

– Hon har ju i princip sex med den här handsken hon har på sig. Hon är duktig på det hon gör men jag ser ingen riktig vits med pekfingrar mellan benen.
Cecilia Berntsson, 21, tittar på Miley Cyrus numera berömda framträdande för första gången. Bredvid henne sitter hennes lillasyster Susanna Berntsson, 16, men hon har sett videon tidigare. De är två helt vanliga tjejer men de har vuxit upp i två olika eror som de själva tror har påverkat dem. De har båda varit i perfekta åldrar för när Britney Spears och Miley Cyrus slog igenom internationellt.

– Alltså, det blir lite övertydligt. Och han Robin Thicke, gud, vilket äckligt gubbsvin. Det var det första jag tänkte, säger Susanna om VMA-framträdandet och rättar till en hårnål.

 

– Killar får stå i kostym och se mäktiga ut medan tjejerna inte har på sig någonting. Män har kläder och makt och kvinnor har inga kläder. Och det sjuka är hur vi har blivit så vana vid detta att vi inte ens tänker på det."Jag fattade ju ingenting, det var det tuffaste ever när jag satt hemma och grenslade en stol." Cecilia och Susanna Berntsson sitter i soffan på kaféet Mejeriet i Trollhättan.

De sitter båda i en gammaldags gul soffa på kaféet Mejeriet i Trollhättan. Bakom dem hänger en rad av gamla inramade svartvita fotografier på staden från förr. Från bordet plockar de upp en surfplatta där de bläddrar mellan bilder på Miley Cyrus från 2009 till nu. Att det har skett en förändring och att den har gått fort är de båda överens om.

– Man kan ju undra hur hon mår, hur känner man sig mitt i allt detta? Jag tror att hon måste landa i en identitet både som person och som artist, för man kan bara chocka ett visst antal gånger, säger Cecilia samtidigt som hon bläddrar fram och tillbaka mellan bilderna.
Susanna var tio år gammal när Hannah Montana började sändas i svensk teve. Cecilia var åtta år gammal när Britney Spears stod på scen i MTVs Video Music Awards. Och hon kommer väl ihåg den tydliga sexualiteten hos artister som riktar eller har riktat sig till sig till barn.

– Ja, jag kommer ihåg när Britney Spears fortfarande var en söt tjej i magtröja och att man såg på filmen Crossroads. Men jag kommer också ihåg när jag var liten och satt hemma och såg på musikvideor där hon var en strippa och hur jag satt och härmade den dansen. Jag fattade ju ingenting, det var det tuffaste ever när jag satt hemma och gränslade en stol, säger Cecilia.
Det var under 1900-talet som intresset för kändisar väcktes. Det var samtidigt som Hollywood skapade sina stora filmstjärnor och intresset, som då började riktas till stjärnornas privatliv, skapade ett ömsesidigt beroende mellan kändisarna och medierna. Ju mer utrymme de fick i media desto mer växte deras kändisskap enligt Anja Hirdman från Stockholms Universitet som har skrivit boken ”Tilltalande bilder” om genus och sexualitet.

Under 1970-talet så började det sexuella allt mer diskuteras som social betydelse och drygt 20 år senare kom den sexuella laddningen i den nakna kroppen att förändras. Det gav plats till andra associationer än det rent sexuella. Istället blir det ett grepp för att provocera eller för att föra fram ett budskap.
Stjärnan i sig är sällan intressant utan det är det hon representerar. Det har en studie från Kalmar universitet om den kvinnliga kändisen bland annat kommit fram till. Att gå från att vara en folkkär barnstjärna som en stor publik har fått se växa upp, så blir det extra känsligt om hon helt plötsligt är naken i en musikvideo. Det som har skett så många "Det kan nog vara så att det är det tydligaste sättet att bryta mot barndomen", säger Cecilia. "Ja, och det kan nog också vara den lättaste vägen att gå", säger Susanna.gånger när det kommer till barnstjärnor som växer upp, det är det att motsatsen till att vara barn är inte är att vara vuxen. Utan att motsatsen till att vara barn är att ha sex.
– Det kan nog vara så att det är det tydligaste sättet att bryta mot barndomen, säger Cecilia.
– Ja, och det kan nog också vara den lättaste vägen att gå, säger Susanna.
– Det blir en konkret förändring som alla ser. Och i USA som är så stort måste man kanske edga till det på ett extremt sätt för att inte bli bortglömd, säger Cecilia och pillar på ett nagelband samtidigt som hon pratar. Där måste man kanske hävda sig på ett annat sätt. Och att ta av sig kläderna är ett ganska enkelt grepp för vi är ju alla nakna därunder.

Både Britney Spears och Miley Cyrus är bra exempel på hur man beskriver en skandalomsusad person i media. I avhandlingen om den kvinnliga kändisen går det att se att svenska medier beskriver Miley Cyrus antingen som söt och ambitiös eller som en tjej som gör skandal. Och det verkar inte finnas några mellanting eller andra aspekter som tas upp. I en beskrivning handlar det om att visa hur artisten är en vanlig person som är lätt för en publik att relatera till, men får inte heller komma alltför nära det vanliga livet utan måste överraska och utmana publiken. Bilden av den fina flickan som är söt, snäll och duktig har delvis fått ge plats åt den ”tuffa kvinnan.” En roll som har uppkommit på senare år, och där den får stå för det sexiga och det provocerande. Men hur tuffa de än blir har den ”tuffa kvinnan” fortfarande kvar den gamla rollen som sexobjekt och står i ständig relation till mannen.

Fenomenet ”barnstjärnor” av amerikansk typ är sällsynta i Sverige. Men det finns exempel som Amy Diamond och Molly Sandén som slog igenom som artister när de var 12 respektive 14 år. Men ingen av dem har gått igenom någon drastisk förändring vad gäller image."You go girl!" säger Susanna om tanken på att Amy Diamond skulle gå igenom samma förändring som Miley Cyrus.
– Jo, fast Molly har en lite rockigare approach, säger Cecilia om Molly Sandéns mer ”vuxna” stil.
– Men hon är ändå väldigt påklädd, hon tuffar till sig lite men det är ändå full coverage, säger Susanna.
– Robyn var ju också en barnstjärna men det blev inget chockartat.
– Nej, det känns som att i Sverige tar man inte av sig kläderna på det sättet. Utan då blir det mer så som Molly har gjort. Att man typ rockar till det lite.
Cecilia och Susanna diskuterar fram och tillbaka men tycker ändå att de är ganska överens i ämnet och är båda två kritiska till den chock som alltid verkar drabba Sverige och svenska löpsedlar när någon har visat trosorna i melodifestivalen. Men de blir förvånade när de får veta att Molly Sandén, Amy Diamond och Miley Cyrus alla är lika gamla, 21 år.
– Det är ganska roligt, säger Cecilia som också hon är jämnårig med de tre artisterna.

– Ja, tänk om Amy Diamond hade gjort något sådant…
– Då hade jag hurrat.
– Ja, you go girl, säger Susanna och skrattar.

 

– Ja, det är lustigt. Då hade man nästan blivit glad om hon hade gjort likadant, men det hade inte gått hem här i Sverige. Man ska vara mer inom ramen här.

"Det är mainstreamsexigheten som ska vara där på något vis" säger Cecilia Berntsson om det som hon kallar för den "offentliga sexigheten".Forskning om hur den unga kvinnan porträtteras i svensk media handlar om att porträtten oftast är uppbyggda på kontraster och stereotyper. Hon är oftast en vit, hetrosexuell och rik sångerska eller skådespelerska. Hennes egenskaper är att hon är tuff och oberoende av andra samtidigt som hon är vänlig och omtänksam. Hon är vanlig och glamorös, söt och sexig på samma gång och normen för vad kvinnlighet innebär utmanas aldrig i porträtten. Det får inte bli extremt åt något håll och inte sticka ut för mycket. Och om det är normen så ligger det ganska långt bort att någon av de unga svenska artisterna skulle gå att likna med de amerikanska barnstjärnornas förändring, vad man än tycker om den.
– Man vet att Miley Cyrus anspelar på sex men man blir ju inte sugen på att ha sex när man ser framträdandet. Den offentliga sexigheten ska vara där men det är inte sexigt i den bemärkelsen. Det manar inte fram till en sexuell akt.
Men det är mainstreamsexigheten som ska vara där på något vis, säger Cecilia.
– Det hade varit mer sexuellt provokativt om man inte hade rakat armhålorna, men det gör man inte utan man gör ändå precis som alla andra, säger Susanna.

– Jag ska bli en hårig popstjärna! säger Cecilia och sträcker upp armarna.
– Jag stödjer dig.
–Tack!
– Bara du inte sjunger.
– Hehe, okej, säger Cecilia och ser med smalnande ögon mot sin lillasyster.
– Kram.
– Kram.

Det är nu tretton år sedan Britney Spears framträdande på MTVs Video Music Awards och har hon gått igenom det mesta inför medierna och inför miljontals människor. Från älskad tonårsidol till att ha befunnit sig på botten är hon nu ansedd att vara en av sin generations mest älskade och tongivande artister.
För Miley Cyrus har det bara gått några få månader sedan hennes stora framträdande och vi vet ännu inte vilken väg hon kommer att gå. Men på dessa få månader har hon blivit mer omskriven än någonsin och tack vare det, årets hetaste artist.

 

Comments are closed