Sex i det andra livet

introbilde

–Hej, vill ni vara med? undrar en lättklädd kvinna som kallar sig Foxy Staheli.

Hon sitter upptryckt mot en naken man i en röd soffa framför oss. Vi darrar till lite lätt av frågan och undrar hur vi ska lösa det här.

– Vi är ganska nya här, vi vet inte riktigt vad vi ska göra, fumlar vi ur oss.
– Det här är en invigning, ni kommer att lära er mycket av det här.

Vi sätter oss i soffan med henne och den nakne mannen. Hon böjer sig över hans skrev samtidigt som hennes hand söker sig mot vårt. Men vi får inte till det. Frustrerade ställer vi oss upp och ser på istället. Foxy och den nakne mannen kör på i ett rasande tempo och byter ställningar hela tiden. Vi befinner oss i stadens porrbiograf. Några enstaka själar rör sig runt i salongen. De svarta väggarna är fulla med porrbilder och den dunkla belysningen lämnar en unken känsla i maggropen. Bara namnet på staden vi besöker  – Rape City – kan få det att vända sig i magen. Efter en stund är Foxy och hennes partner färdiga med sin akt. Hon frågar om vi vill följa med henne och ger oss en teleport. Ja, för här kan man faktiskt teleportera sig till platser man vill åka till. Vi är i Second Life, en digital värld där allt en gång var möjligt, men som numera till stor del verkar domineras av sex.

Sedan tidigt 90-tal hade grundaren och vd:n för Linden Labs – företaget bakom Second Life – Philip Rosedale drömt om ett sätt att genom internet koppla samman människor i en virtuell värld. 2003 lanserades den nya 3D-världen Second Life. Under flera år växte världen som ett expanderande universum som präglades av kreativ skaparglädje, där invånarna själva skapade världen och allt dess innehåll. Den digitala världen fick snabbt ett stort antal registrerade användare och den här nya sortens spel på internet gav användarna tillgång till något som det uppenbarligen fanns efterfrågan på.

– Den främsta anledningen till att människor spelar onlinespel är att det just är sociala världar med social interaktion. Många spelar med vänner från skolan,  arbetet, familjemedlemmar eller vänner som bor på andra orter och så vidare.  De är sociala plattformar. Second Life är precis som Minecraft inte något egentligt spel med tävlingselement, utan är snarare en grafisk chatt, säger Lina Eklund vid Sociologiska institutionen på Stockholms Universitet.


I mitten av 2000-talet hade hypen kring Second Life nått Sverige med besked. Den 30 maj 2007 står Carl Bildt inför ett stimmigt rum fullt av journalister. Den svenska ambassaden i Second Life, The Second House of Sweden, ska invigas och presskonferensen sänds live i både tv och Second Life.

– Vi har tidigare levt vårt första liv. Nu går vi in i vårt andra liv. Jag vet inte om det blir ett tredje, det får bli ett senare problem.

Inga skratt hörs, men den glade utrikesministern fortsätter, oberörd av den uteblivna responsen. På skärmen bakom honom syns en avatar som skall likna Bildt själv i Second Life.

– Det här är bara början, vart det här kommer att ta oss om fem år, om tio år. Det vet vi inte, fortsätter Bildt.

Klicka här för att se ett klipp från presskonferensen

Idag har Second Life´s en gång så blanka fernissa mattats av betydligt.

– Det är ju väldigt få som spelar Second Life idag. En selekterad användarbas. Då var ju alla där och kollade runt och lekte. Man trodde att det skulle bli stort. Man hade en stor tro på de här nya tekniska plattformarna, säger Lina Eklund.

Spektakulära händelser i Second Life var vardagsmat i mitten på 2000-talet. Välkända artister som Suzanne Vega och Duran Duran gjorde livekonserter. Ett fåtal länder valde att göra som Sverige och gick så långt att man öppnade upp virtuella ambassader.

Klicka här för att se ett framträdande med Suzanne Vega i SL

Man kan tycka att det var spektakulärt nog att Sverige öppnade en ambassad i Second Life, men det slutade inte där. I maj 2009 kunde man i Sydsvenskan läsa att Malmö flyttar in i Second Life. Malmö hade det året utnämnts till årets Svenska IT-kommun, och efter att ha fått 800 000 kronor i EU-bidrag så gjorde man slag i saken. Den 6 maj 2009 lanserades staden. Västra hamnen, Stadsbiblioteket och Universitetet var några av platserna som man snickrat ihop. Ett fyrtiotal besökare kom till invigningen. Efter 15 månader valde man att lägga ner projektet. Kostnaden hade då uppgått till 1 500 000 kronor.

– På 90-talet trodde man ju att Virtual Reality skulle bli stort och sen floppade det. När det kommer till internet så är det ingen som vill vara den som säger att det inte kommer att bli stort. Man måste ju vara med hela tiden för att inte hamna efter. Svenska ambassaden är ett bra exempel på att Sverige vill vara en framskjuten IT-nation och ha en ekonomi baserad på det, säger Eklund.

Men det var då och nu är nu. Tidigare i år firade Second Life 10-årsjubileum, och enligt Linden Labs så har totalt 36 miljoner användare registrerat sig i den virituella världen. I dagsläget har man en miljon aktiva användare varje månad.


Second Life firade 10-års jubileum 2013Framför oss breder ett turkost hav ut sig och böljar långsamt fram och tillbaks. Vi befinner oss i Skinny Dip, ännu en plats i Second Life. Som en gigantisk brygga sträcker sig Skinny Dip ut sig över havet. Längs hela bryggan breder en surrealistisk shoppinggata ut sig där man kan köpa nya penisar, vaginor, bröst, kläder, hår, rörelsemönster, ja i stort sett vad som helst.

– Det är ett sätt för mig att komma bort från verkligheten en stund. Även om jag har haft sex här inne också, säger hon.

När Second Life började dala i popularitet flyttades fokus från ambassader, konserter och storföretag som etablerade sig i världen, till att i huvudsak handla om sex.

– Sex fanns redan från början i Second Life, men var också det enda som blev kvar. Allt annat flyttade ju ut för att folk lessnade. För att det inte var ett bra forum för just det, säger Lina Eklund. – Oftast är sexet över väldigt snabbt, lite som i verkliga livet, säger Jessica och skrattar. Det kan dock vara väldigt upphetsande. Det är som att jag känner vad min avatar upplever, fortsätter hon.

– Second Life är uppenbarligen ett bra forum för sex. Det funkar och är designmässigt lämpligt för det. Man är anonym och har chatten och avatarerna, säger Lina Eklund.

När man rör sig i vuxenområdena i Second Life så slås man av de stereotypa kvinno- respektive mansrollerna. Kvinnorna porträtteras nästan uteslutande som undergivna och till för att behaga männen, medan männen ofta agerar dominanta och i vissa fall även våldsamt. Enligt Lina Eklunds forskning beror detta på att Second Life varken är mer eller mindre verkligt än något annat av de andra sammanhang vi befinner oss i under våra liv.

– Online är inte mindre verkligt, bara en annan del av verkligheten där vi använder annan teknologi för att umgås. Alla de normer och värderingar vi har normalt sett, tar vi med oss när vi ger oss ut på internet också. Second Life representerar bara de normer och värderingar som finns i samhället i stort. Och eftersom Second Life är en västerländsk plattform så blir framförallt de västerländska idealen om manlighet och kvinnlighet väldigt tydliga.

Enligt Eklund blir mönstren extra tydliga eftersom vi inte hade behövt ha dem. De här mönstren är något som också Jessica har stött på under sin tid i Second Life.

– Många manliga avatarer springer runt och nästan kräver sex av de kvinnliga, fortsätter Jessica. Oftast är de som beter sig på det viset nya i Second Life. Förövrigt så är det många av de kvinnliga avatarerna här inne som faktiskt är män. Det är ändå sorgligt, för det är inte vad Second Life handlar om. Det är som en stad där allt är möjligt. Där man kan träffa människor från hela världen, säger hon.


Vi har följt med Foxy Staheli från porrbiografen till en plats kallad Sensual Romance.
– Jag brukar komma hit ibland när jag vill ha det lite mer intimt. Det blir lättare att få någons uppmärksamhet när det inte är så mycket folk här. Och det laggar mindre, säger hon och går bort mot poolen som är byggd i anslutning till ett vitt kubiskt hus av modell större.

Plötsligt försvinner den svarta skinnjackan och jeansshortsen och ersätts av en bikini. Med stor grace tar hon stegen mot polen, dyker i och sätter sig sedan vid poolkanten. Det går inte riktigt lika bra för oss. Vad som har blivit smärtsamt uppenbart för oss när vi rört oss runt i Second Life är att vi inte kan den här världen. Kontrollerna är omständliga och svårhanterliga. Vi försöker ta av oss skjortan, men den försvinner bara halvvägs och det ser ut som att vi varit i en barfight och fått skjortan sönderriven. Vi försöker sätta oss bredvid henne men det är lönlöst. Vi hamnar bredvid. Sittandes i luften. Vi hamnar överallt utom där vi vill. Foxy flyttar sig från poolkanten och sätter sig på den rosa luftmadrassen som ligger och flyter i poolen. Hon försöker instruera oss:

– Högerklicka på madrassen bara och kom hit. Var inte rädd, jag bits inte, säger hon. Vi gör ett nytt försök, som denna gång resulterar i ett dyk från trampolinen. Men luftmadrassen kommer vi inte upp på.

För de som kan världen utgör olika typer av rollspel en stor del av upplevelsen i den virtuella världen. Här kan man välja att vara vem man vill, se ut hur man vill, och bete sig som man vill. Vi avbryter vårt försök att få vår avatar att interagera med Foxy Staheli och koncentrerar oss istället på chatten.

– Jag är mest här för spänningen. För att testa på sånt som jag inte hade vågat mig på i vanliga livet, säger hon.

Att leva ut sådant man inte vågar i verkligheten genom internet är inget ovanligt.

– Sexuella fantasier är alltid laddade, att skapa en alternativ personlighet blir ett sätt att skydda sig, säger Gunnel Beskow, klinisk psykoterapeut och sexolog.

Foxy Staheli berättar vidare att det i Second Life finns flera olika områden som specialiserar sig på just rollspel, med en avgränsad miljö inom en speciell historisk eller social kontext. Vissa platser har med sex att göra, andra inte. Här finns till exempel möjligheten att besöka en medeltidsby, där man får en roll tilldelad sig som man sedan strikt skall följa. Att skapa alter egon för att leva ut är dock ingen ny företeelse och inte alls exklusivt för internet menar Gunnel Beskow. Människor har i alla tider levt ut genom rollspel, bakom masker och liknande, men de bakomliggande motiven är desamma.

– Man vill inte visa upp sig utan bara agera ut och uppleva.

Den virtuella världen har ofta en tendens att sudda ut vad som är verkligt och vad som inte är det. Människor släpper ner garden lättare och man kan hamna i situationer som man inte är bekväm i.

– Den risken finns alltid när man befinner sig på internet och det ska man faktiskt varna rejält för, fortsätter Beskow.


 

Flera otrohets- och pedofilskandaler har rullat upp i Second Life, och Gunnel Beskow tror att mycket beror på att människor just känner att de kan vara anonyma. Anonymiteten spelar helt klart en avgörande roll i den virtuella världen. Vem Foxy och Jessica egentligen är, det har vi ingen aning om. De kan i sin tur heller  aldrig vara säkra på att vi verkligen är de journalister som vi utger oss för att vara. Anonymiteten är ett kontrakt mellan alla deltagande parter. Enligt rapporten svenskarna och internet från 2011, så spelade 49 procent av den svenska befolkningen digitala spel. Av dessa spelar 42 procent någon form av internetbaserat spel och många ser det som ett sätt att umgås. Att det finns en stor efterfrågan på den här sortens spel, digitala världar eller vad man nu väljer att kalla dem för står klart. Att färgerna i Second Life går i pastell och att figurerna många gånger är på gränsen till fyrkantiga, rörelsemönstren närmast mekaniska spelar kanske inte så stor roll.

Att det inte krävs några extremrealistiska figurer och miljöer för att skapa en helt virtuell värld där människor lever alternativa liv, möter människor och har sex är Second Life ett starkt bevis på. Men grundaren Philip Rosedale och hans Linden Labs är i full gång att skapa nästa generations globala virtuella verklighet – High Fidelity – där fokus i utvecklingen har legat på att skapa en ännu mer verklighetstrogen värld där människans kroppsspråk fyller en central del i upplevelsen. Kanske kommer historien upprepas som den gjort så många gånger tidigare. Kanske kommer vi om något år att se Sveriges ambassad flytta in i den virtuella världen igen och Malmö stad göra ett nytt försök. Och kanske kommer vi återigen att få se Carl Bildt stå gladlynt och med stoltheten darrande på stämbanden deklarera att nu finns Sveriges ambassad, återigen, i den virtuella världens ovissa framtid.

Comments are closed